Ut Absordasties Rejielasme van Jeroen van Merwijk

Jeroen van Merwijk presenteert: De Groep Malfet | expositie in de Pulchri Studio, Den Haag | 2 t/m 24 juni 2007


Mesdagzaal, Pulchri Studio, Den Haag.


Jeroen van Merwijk (1955) is een veelzijdig man, die met name bekend is geworden als mopperende cabaretier, begenadigd liedjesschrijver en creatief programmamaker. Naar eigen zeggen is hij echter in de eerste plaats schilder, maar ook in die hoedanigheid wordt Van Merwijk gekenmerkt door een opmerkelijke veelzijdigheid. Vermoedelijk om critici, die hem zouden kunnen verwijten niet over een eenduidige of eigen stijl te beschikken, bij voorbaat reeds de mond te snoeren – maar misschien ook om gewoon een loopje te nemen met de interessantdoenerij in al te artistieke kringen, pakt de kunstenaar in zijn circa 200 werken tellende overzichtstentoonstelling in maar liefst drie zalen van de Haagse Pulchri Studio op zeer verrassende wijze uit.


De zeven exposerende leden van De Groep Malfet.


Waar Jeroen in het theater zelden of nooit gebruik maakt van de mogelijkheid zich te verschuilen achter typetjes, introduceert hij nu plots zeven kunstenaars die deel zouden uitmaken van De Groep Malfet, een internationaal collectief dat schildert in de stijl van ‘Ut Absordasties Rejielasme’ en waarvan Jeroen van Merwijk zelf slechts zegsman en het enige niet schilderende lid is. Als namen als Freidach van der Kunstt, Dolores Behashevis Schrijver, Hieronymus Ultrajectum (Jeroen uit Utrecht dus) en P.N.S.E.P. van Hongarijen (geboren in Sheherkeheheskehevehevar) al niet duidelijk maken dat meneer Van Merwijk zijn publiek voor het alom gevreesde lapje poogt te houden, dan doen de hilarisch-absurdistische (of zo u wilt: absordastiese) biografieën van de leden van De Groep Malfet dat wel, stuk voor stuk gelardeerd met – zoals dat in de reclame heet – echte stukjes Van Merwijk en compleet met gefingeerde bronvermeldingen en dito citaten uit recensies (‘Ik wilde al dood, maar nu wil ik helemaal dood’). Tijdens zijn rondgang langs de tekeningen, schilderijen en objecten, maar ook thuis, tijdens het lezen van de bijzonder fraai uitgevoerde catalogus, schoot Tjan meer dan eens hardop in de lach. Wat een heerlijke, prachtig geformuleerde en intellectueel gefundeerde onzin bevatten de teksten van Van Merwijk toch…


Een deel van de 54 geëxposeerde ballpointtekeningen (de brandblusser is niet Absordasties Rejielasties, of maakt althans geen deel uit van de tenstoonstelling).


Tjan is een groot liefhebber van het theaterwerk van Jeroen van Merwijk – hij schreef op deze weblog ooit zelfs een ode aan de naar zijn smaak sterk ondergewaardeerde cabaretier. Dat diens tekstschrijverskwaliteiten nu zijn aangewend om deze uitgebreide expositie van een rode draad te voorzien, wordt door Tjan dan ook van harte toegejuichd. En waar Jeroen van Merwijk zijn beide carrières lange tijd angstvallig gescheiden hield (hij schilderde onder het pseudoniem… Malfet!), krijgen – uitgerekend nu hij ons wijs probeert te maken dat het werk niet van zijn hand is – zelfs de liedteksten van Van Merwijk een plaats: één wand is gereserveerd voor dertig bladen uit zijn zogenaamde Zongboek, waarin de met zwarte inkt gecalligrafeerde teksten op welhaast middeleeuwse wijze met minutieuze illustraties zijn verlucht. Erg bijzonder om het veelal prachtige rijmwerk van Van Merwijk met deze extra dimensie te lezen en te bekijken. Een aanrader voor cabaretliefhebbers in het algemeen, en voor liefhebbers van de teksten van Van Merwijk in het bijzonder!


Zongboek



Een van de bladen van het Zongboek: de tekst van ‘Dat vinden jongens leuk’, een lied waarvoor Jeroen van Merwijk in 2006 de Annie M.G. Schmidtprijs ontving.


De Pulchri Studio, waar de rijke, bijzonder onderhoudende en in zekere zin dus theatrale expositie Jeroen van Merwijk presenteert: De Groep Malfet nog tot en met 24 juni te zien is, is gratis toegankelijk. Zeer de moeite waard, en eerdaags goed te combineren met de beeldententoonstelling op het Lange Voorhout, pal bij Pulchri voor de deur. Deze jaarlijkse openluchtexpositie, die nu nog wordt opgebouwd, zal vrijdag 15 juni door koningin Beatrix worden geopend.


Keramiek en andere technieken in de Hardenbergzaal.



Doorkijkje met op de voorgrond elf schilderijen in acryl op doek (ook déze brandblusser behoort niet tot het werk van De Groep Malfet).



Werkpak van De Groep Malfet.

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Fotoreport, Theater. Bookmark de permalink .

8 reacties op Ut Absordasties Rejielasme van Jeroen van Merwijk

  1. Sjoerd zegt:

    Mooi verhaal… Binnenkort maar eens richting Den Haag, lijkt me erg leuk. Bedankt voor deze toeristische tip!

  2. Arlette zegt:

    Een bezoek aan deze expositie stond al op mijn verlanglijstje… je hebt een mooie bijdrage geleverd aan de voorpret!

  3. sander zegt:

    Ik zag het hem op tv vertellen, over de groep Malfet, zeer kundig neergezet toch want ik ging er een heel eind in mee :)
    En hier even zo vakkundig, en liefdevol, ontmaskerd.
    Tot 24 juni nog, ik moest haast gaan maken… Dank voor je kennisgeving (ik las het op zwartekat).

  4. tagrijn zegt:

    Ik heb het ‘ingepland’ voor 21 juni! Lijkt me heel leuk.

  5. Rodehond zegt:

    Mooi stuk! Blijft een held, die Van Merwijk. Maar om er nou helemaal voor naar Den Haag te gaan…

  6. Marja zegt:

    Ik ben op de tentoonstelling geweest. Ik wist dat Jeroen van Merwijk schilderde onder de naam Malfet en nu hoorde ik opeens over “De Groep Malfet”. Dat moest ik zien! Wat zat hier achter! Nou: Jeroen dus! Ik was er 17 juni en toen ik de zaal in keek zag ik meneer Van Merwijk in hoogst eigen persoon. Nog even kort met hem gesproken later! De gedichten/liedteksten die staan afgebeeld worden op muziek gezet vertelde hij!
    Het is een mooie, afwisselende en ook grappige tentoonstelling!

  7. Jeroen kijk eens op de http://www.visualarts.hyves.nl
    Nav van uitspraken van jou in je show in Utrecht onlangs, heb ik een poll gemaakt over wat nu eigenlijk een kunstenaar is.
    Leuk als je zelf ook reageert (het is ook een beetje reclame voor je/jullie!
    Ik volg je graag!
    PS
    Wat ben je veelzijdig!
    Leny Schiereck (ElenY)

  8. Tjan zelf zegt:

    @Leny: Deze site is niet van Jeroen, en heeft – los van het simpele feit dat ik een groot bewonderaar ben van op 1 cd na al het werk van Van Merwijk – geen directe banden met de schilder/cabaretier. Als je Jeroen op jouw hyves wilt wijzen, kun je dat denk ik het beste doen via zijn impressariaat: http://www.kikproductions.nl/

Plaats een reactie