Wiskundige redt derde auditiemiddag LCF

#LCF13: de laatste auditiemiddag

Derde auditiemiddag Leids Cabaret Festival | Scheltema Complex, Leiden | zondag 27 januari 2013
Voor de derde en laatste auditiemiddag van de 35ste editie van het Leids Cabaret Festival was er wederom een even groot als gretig publiek naar het sfeervolle Scheltema Complex gekomen. Ook op deze druilerige zondagmiddag kondigde presentator Martijn Koning op enthousiaste wijze zes auditanten aan, waarvan er een de favoriet voor de overwinning zou blijken. Eindelijk, want het geduld van het publiek, dat hunkerde naar humor, was dit jaar wel heel erg lang op de proef gesteld. De namen van de deelnemers die door zijn naar de voorronden zijn in onderstaande recensies achteraf onderstreept.

De auditie van Arbi el Ayachi uit Antwerpen verloopt moeizaam. Zijn eerste grap – over zwemmen nota bene – valt in het water. ‘Een superbegin,’ concludeert de innemende Vlaming, die een bril heeft opgezet om er niet als boze moslim maar als helpdeskmedewerker uit te zien. Hij geeft aan het moeilijk te vinden om als standupper aan cabaret te doen – een theoretisch en voor het publiek totaal niet relevant onderscheid, maar voor Arbi blijkbaar nogal een issue. Met terloopse opmerkingen als ‘Ben ik nu aan het afgaan? Eh, ja…’ en ‘O, ik ga het echt niet halen’ maakt hij het zichzelf totaal onmogelijk en zorgt hij ervoor dat de nogal trage auditie nog stroever verloopt dan op basis van zijn presentatie nodig was geweest.

Als u niets van duivenmelken weet, maar wel zou willen weten, dán zit u bij Brechtje Kat goed. De Cubaans getinte muziek van het uitstekende trio dat haar optreden muzikaal omlijst, contrasteert met Kats saaie plattelandsjeugd in Westzaan en de niet altijd even boeiende verhalen die ze daarover opdist. De auditante vent het wat afgezaagde conflict tussen hoofd en hart uit in wat je met een beetje goede wil ‘polderfado’ zou kunnen noemen, maar net als haar vocale verrichtingen –  met een vibrato die Tjan op den duur nogal hinderlijk in de oren klinkt – zijn ook haar teksten nog wel voor verbetering vatbaar.

Een Surinamer (met een geel vlinderdasje om, een colbertje aan en een ijsmuts op) die een Marokkaan nadoet… Pat Marcal is een wat vreemde verschijning die weliswaar zelfverzekerd op het podium staat, maar helaas bar weinig te vertellen heeft. Meters maken en ervaring opdoen, misschien zit er voor deze Rotterdammer dan ooit meer in. Een plek in de voorronde acht Tjan op basis van een volkomen richtingloze auditie op dit moment echter nog te hoog gegrepen.

‘Een schatje,’ zo betitelt presentator Martijn Koning de Vlaamse Maske-Rade uit Vorst. Maar voor louter charme koop je niets. Zowel muzikaal als vocaal is Draulans verre van stabiel, en ook haar teksten weten helaas nauwelijks te boeien – en dat is niet uitsluitend te wijten aan de onverstaanbaarheid waarmee ze soms kampt. Hoe dan ook: het toch behoorlijk tolerante Leidse publiek, dat nog zo gewillig een Turks ritme meeklapte, haakt af en wordt onrustig, en de nagenoeg graploze auditie verandert langzaam maar zeker in een worsteling waaraan maar geen einde lijkt te komen.

Tjan is de moed inmiddels in de schoenen gezonken – hij voorziet zo onderhand een volstrekt kleurloze editie van ‘het Leids’. Maar dan opeens is daar Jan Beuving. Op het eerste gezicht geef je geen stuiver voor zijn kansen, want Beuving heeft behalve de wat houterige motoriek van Erik van Muiswinkel niets van een tot de verbeelding sprekende cabaretier. Maar met zijn openingslied over de stoptrein naar Abcoude komt, ziet en overwint deze wiskundige, die – zo leert Google later – ook sportcolumns voor De Volkskrant schrijft. Het rijm en het metrum van zijn teksten zijn virtuoos en doen denken aan Drs. P, Ivo de Wijs en Kees Torn, die ook deze week weer als jurylid aanwezig is. Beuving lijkt volledig zichzelf en maakt op ontspannen wijze traditioneel, ambachtelijk cabaret – met een liedje, een rijmpje, een praatje, een snufje zelfspot en hier en daar een actuele grap – dat er bij het naar humor hunkerende publiek in gaat als koek. Ook bij Tjan, die de voorspelling wel aandurft: Jan Beuving uit Utrecht wint het 35ste Leids Cabaret Festival op zijn sloffen en mag zelfs in staat worden geacht in de nabije toekomst een liedtekst te schrijven waarmee hij de Annie M.G. Schmidtprijs in de wacht sleept. Wedden?

‘Het ga nie goe met mij,’ begint Rodrigo Vissers uit het Belgische Hove op veelbelovende wijze zijn verhaal. Vissers zit in zak en as na de dood van zijn vriend René – een subtiel knikje naar de urn waarmee hij het podium betrad maakt duidelijk dat dat René moet zijn. Maar als blijkt dat het om een poedel gaat, ebt de aandacht al snel weg, verzandt deze nog een kwartier voortkabbelende auditie in absurdisme en toont Vissers zich met name ongrijpbaar. Vissers heeft onmiskenbaar talent, maar weet dat vooralsnog niet of nauwelijks te benutten.

En daarmee zijn alle auditanten de revue gepasseerd. Wat Tjan betreft stak Jan Beuving met kop en schouders boven de rest uit. Voor de overige twee plekken in de finale zal, zo verwacht hij, gestreden gaan worden door Robert Ramakers, Kiki Schippers en De Partizanen. Of zouden de altijd weer grillige jury en het publiek in de Leidse Schouwburg er de komende maand anders over blijken te denken?

Update 28 januari 2013: De namen van de acht deelnemers die door zijn naar de twee voorronden zijn bekend. Het verbaast Tjan uiteraard niet dat het bovengenoemde kwartet deel uitmaakt van deze selectie – hij tipte ze niet voor niets als respectievelijk de winnaar en de kanshebbers voor een finaleplaats. Daarnaast zijn ook Bertram van Alphen, Line Mertens, Nele Bauwens en Wouter Monden door naar de voorronden, een selectie waarin Tjan zich alleszins kan vinden.

Update 16 februari 2013: In de finale kwamen Kiki Schippers, Jan Beuving en De Partizanen tegen elkaar uit. Niet Jan Beuving, maar De Partizanen sleepten uiteindelijk zowel de jury- als de publieksprijs van de 35ste editie van het Leids Cabaret Festival in de wacht.

Lees ook: Weinig te lachen tijdens eerste auditiemiddag Leids Cabaret Festival (13 januari 2013) en Tweede auditiemiddag LCF stemt hoopvol (20 januari 2013).

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Theater en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s