Een nacht op de SS Rotterdam

Een blijkbaar noodzakelijk spiekbriefje voor de bemanning: hoe spel je ‘Rotterdam’ met behulp van het internationale maritieme alfabet?

Zondag verbleef Tjan op uitnodiging van zijn schoonouders een nachtje op de SS Rotterdam, het vermaarde stoomschip van de Holland Amerika Lijn. In 1959 begon het grootste ooit in Nederland gebouwde passagiersschip met het verzorgen van lijndiensten tussen Rotterdam en New York, om in de jaren zeventig – toen vliegen steeds goedkoper werd – ook steeds vaker voor cruises te worden ingezet. In 1997 verkocht HAL het schip aan Premier Cruises, dat de Rotterdam omdoopte in de SS Rembrandt. Drie jaar later ging het stoomschip voor anker op de Bahama’s, waar sloop op de loer lag.

Wooncorperatie Woonbron wilde dit stukje Hollands erfgoed behouden en trok 6 miljoen euro uit voor de aankoop en de renovatie van ‘La Grande Dame’. Uiteindelijk zou het hele project de begroting met maar liefst 234 miljoen euro overschrijden, maar inmiddels is de SS Rotterdam – schitterend gerenoveerd, dat moet gezegd – weer open voor publiek.

Tjan verbleef in een prachtige Superior Room van het Cruisehotel. Het driegangen dagmenu van het aan boord gevestigde restaurant Lido was – net als het uitgebreide ontbijtbuffet -zonder meer uitstekend. Zeer de moeite waard was de audiotour, die ervoor zorgde dat de SS Rotterdam en haar bewogen geschiedenis tot leven kwamen.

Klik hier voor een Polygoon-filmpje van de tewaterlating door koningin Juliana in 1958, en hier voor een clipje over de eerste reis (met onder meer prinses Beatrix aan boord) naar New York, een jaar later. Hieronder ziet u 15 foto’s die Tjan anno 2011 van en op de SS Rotterdam nam.

De SS Rotterdam zoals hij nu – na een grondige en kostbare renovatie – definitief in Katendrecht voor anker is gegaan. Dat wil zeggen: in elk geval tot 2015, aldus het bestemmingsplan.

Het in 1958 gebouwde stoomschip kent nu verschillende ingangen: zo is er een ingang voor congresgangers, één voor de hotelgasten en één voor de bezoekers van de aan boord gevestigde restaurants. Tjan, de partner van Tjan en haar ouders betraden het schip via ingang 1, die voor de gasten van het ‘Cruisehotel’.

Het ingenieuze dubbele trappenhuis, ontworpen door Han van Tienhoven. Door het plaatsen van schuifbare  scheidingswanden werden lijndienst-passagiers uit de eerste en de toeristenklasse niet met elkaar geconfronteerd. Tijdens cruises werden de schuifwanden verwijderd.

Op het promenadedek bevindt zich nu het terras van Restaurant Lido. Ook niet-hotelgasten kunnen hier onder het genot van een hapje en een drankje heerlijk loungen en zelfs even afkoelen in het bescheiden zwembadje, dat in vroeger tijden door de hitte die de machinekamer produceerde werd verwarmd.

Het voordek, gezien vanaf de brug, met de scheepsbel, de trossen en de bediening van het anker. Via het witte luik op de voorgrond werden de auto’s van Amerikanen die ons land bezochten aan boord gehesen.

De telegraaf waarmee de snelheid en de richting van het schip werd bepaald. De telegraaf zorgde ervoor dat de machinisten in de buik van het schip een seintje kregen dat duidelijk maakte hoe zij de motoren moesten bedienen.

Navigatie in het pre-Tom Tom-tijdperk.

Veiligheid voor alles, en dus is de SS Rotterdam nog altijd uitgerust met een aantal reddingssloepen…

…en immense touwladders, waarmee men zich vanaf de hoger gelegen dekken in veiligheid kon brengen, mocht er iets misgaan.

Hotel New York, waar veel passagiers van de Holland Amerika Lijn voorafgaand aan hun vertrek naar de States of hun cruise verbleven, was ooit een prominent en eenzaam gebouw in het Maashavengebied. Intussen is het pand met zijn twee groene torentjes omgeven door moderne kantoorgebouwen en appartementencomplexen.

Vanaf de uit de vaart genomen SS Rotterdam trok de vertrekkende MS Rotterdam van de Holland Amerika Lijn afgelopen zondag veel bekijks.

De SS Rotterdam by night.

De oorspronkelijke naam van het schip is in oude luister hersteld, nadat de SS Rotterdam tussen 1997 en 2000 als de SS Rembrandt door het leven ging.

Hoe Rotterdams wilt u het hebben? Vanaf het promenadedek van de SS Rotterdam ziet u in het midden het groene koepeltje van de Maastunnel, rechts daarvan de Euromast en rechts van de vlaggenmast het Erasmus-ziekenhuis.

In tegenstelling tot de vroegere passagiers verliet Tjan het schip op dezelfde plek als waar hij aan boord ging. Net als de vroegere opvarenden was hij wel een ervaring rijker, want een verblijf op de SS Rotterdam is mede dankzij het vriendelijke personeel, een prima restaurant en fraai gerenoveerde hutten zeer de moeite waard…

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Foto's, Fotoreport en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een nacht op de SS Rotterdam

  1. Gadisa zegt:

    Nou ja, dat heb ik helemaal gemist!!
    is ie al geweest!
    mooie foto’s!
    ik ben op de site geweest en de inrichting van de kamer is heerlijk retro … geen foto’s van gemaakt?
    tot 2015, gaan wij ook zeker eens een nachtje richting dromenland op de SS Rotterdam :)

  2. ton zegt:

    Weekendje luxe genieten. Was er wel een ruimte, waar de heren zich terug konden trekken voor een sigaartje?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s