Derde auditiemiddag Leids Cabaret Festival 2011

Ook tijdens de derde en laatste auditiemiddag van het Leids Cabaret Festival betraden zeven kandidaten het provisorische podium van Café Sociëteit De Burcht om met een 20 minuten durend optreden te proberen een plek in de voorronden van het roemruchte festival te bemachtigen. Het was er warm en druk, zong André Hazes ooit, en daarmee zijn de omstandigheden waaronder moest worden gepresteerd mooi samengevat. Helaas lag het niveau naar Tjan’s smaak grosso modo behoorlijk wat lager dan de twee voorgaande weken, al maakten de laatste twee kanshebbers veel goed. Morgen maakt de festivalorganisatie bekend welke acht cabaretiers of groepen die de afgelopen drie weken acte de presence gaven tot de voorronden zijn doorgedrongen.* Hieronder vindt u net als de twee voorgaande weken weer een kritisch fotoreport, waarvoor de foto’s van grote afstand, uit de losse pols en zonder flits geschoten werden. (Zie ook Tjan’s reports van auditieronde week 1 en week 2).
___

* De acht van Tjan: José Schuringa en Luc & Zec uit week 1, Steven Gabriëls, Alice Rientjes en Rauw Spul uit week 2 en Victor Luis van Es, Bas Bonthuis en Gijs van Rhijn uit week 3. Tjan is benieuwd in hoeverre zijn selectie overeenkomt met de keuze van de jury…

Het trio Cartoons, gevormd door Edo, Focko en Wouter, maakt zapcabaret. Veel stemmetjes en typetjes (zelden echt grappig en meestal onverstaanbaar) passeerden in korte maar niet krachtige, onsamenhangende sketches de revue. Huilen met een feestmutsje op, als je het Tjan vraagt, zeker als dan ook de pianist nog eens herhaaldelijk de mist in gaat. Leuk misschien voor een studentenvereniging, maar (nog) lang niet goed, leuk en boeiend genoeg voor het grote publiek.

'Mythologisch, da's eigenlijk heel logisch,' moet Anne Jaap de Rapper hebben gedacht toen hij besloot de klassieke opperwezens tot de hoofdpersonen van zijn optreden te bombarderen. Het enige positieve wat Tjan erover weet te zeggen is dat Anne Jaap er in ieder geval in geslaagd is een eigen vorm te vinden. Of het grote publiek op zijn hoorcollege zit te wachten is echter maar de - retorische - vraag. Ook in De Burcht leek niemand te begrijpen waar De Rapper nu precies heen wilde met zijn schier eindeloze relaas. Speelde hij een typetje? Betrof het een parodie op Freek de Jonge? De vrije bewerking van 'Het Dorp' van Sonneveld bevatte naast veel kreupelrijm in elk geval drie woorden die op de cabaretier zelf van toepassing zouden kunnen zijn: 'een onbegrepen kunstwerk'. De Rapper wekt de schijn van een driesterrenrestaurant, maar doe Tjan dan toch maar... een pizzeria...

De sympathieke Vlaamse Hanne de Backer toonde zich vanmiddag een goed vertelster - het publiek hing twintig minuten lang aan haar lippen. Hanne's optreden bestond afgezien van twee muzikale intermezzo's echter uit een breed uitgesponnen, weinig spannende anekdote met heel veel terzijdes, waarin de cabaretière zelf zo nu en dan verstrikt leek te raken. Als het materiaal van De Backer wat spannender en beter in balans was geweest, zou ze wellicht hoge ogen hebben kunnen gooien. Nu heeft Tjan daar helaas zijn twijfels over.

Victor Luis van Es is een innemende standup comedian die zich op het podium schijnbaar zeer op zijn gemak voelt. Uitermate ontspannen vertelde hij zijn verhaal, waarvoor hij zich liet inspireren door de liefde. In alle facetten, zoals dat dan zo mooi heet, maar dat kon toch niet voorkomen dat deze auditie inhoudelijk enigszins oppervlakkig en thematisch een tikje eenzijdig was. Wát Van Es deed, deed hij goed - maar het had wat Tjan betreft wel iets gevarieerder en spannender gemogen.

Patriesz uit Heerhugowaard had eigenlijk Joan willen heten. Joost mag weten waarom, want op het moment dat deze lichtelijk hysterische Joan met haar prozac-smile op het toneel verscheen, haakte Tjan direct af. Het moet gezegd: Patriesz brengt haar materiaal zelfverzekerd en zonder gêne, en het publiek reageerde vanmiddag behoorlijk enthousiast op haar optreden - zélfs op de zowel tekstueel als muzikaal toch uiterst matig liedjes. Tjan deed het (zijn kromme tenen buiten beschouwing gelaten) echter helemaal niets...

Bas Bonthuis uit Leiden speelde een thuiswedstrijd. En wat voor één! Hij sleepte met een goede grap over de PVV zelfs een open doekje in de wacht. Terecht, want Bonthuis' met verve gebrachte politieke blokje - waarin hij zich losser en zelfverzekerder toonde dan in de rest van zijn optreden - was ijzersterk. Zo sterk dat Tjan bijna zou willen aanraden de wat geforceerd aandoende rode draad over inactieve systeemprocessen en de liedjes over boord te gooien. Met een focus op actuele en politieke grappen heeft de Leidenaar niet alleen binnen de context van dit festival maar ook in het huidige cabaretaanbod een 'unique selling point' te pakken waar je u tegen zegt. Nu alleen nog durven...

Gijs van Rhijn, de eenentwintigste en laatste deelnemer aan de audities, toonde zich vanmiddag onbetwist een titelkandidaat. Zijn presentatie was voortreffelijk en zijn materiaal verzorgd en origineel. De constatering dat steeds minder mensen nog een eigen mening hebben, hooguit over de mening van anderen, was in de roos, net als de muzikale onderdelen van zijn optreden. Naar Tjan's bescheiden mening zorgde Van Rhijn niet alleen voor de beste auditie van de middag, maar is hij - zoals gezged - een regelrechte kanshebber voor de eindoverwinning.

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Fotoreport, Theater en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s