De logica van de NS

Morgen gaan de Nederlandse Spoorwegen weer rijden volgens de ‘normale’ dienstregeling. Althans, dat is het goede voornemen waarmee ons nationale spoorbedrijf dit nieuwe jaar uit de stootblokken komt. De afloop laat zich raden en ook de NS weten dondersgoed dat er meteen al een knoert van een kink in de kabel zit: een flink deel van het materieel heeft de barre winter van 2010 niet overleefd en staat in de remise te wachten tot de monteurs weer terug zijn van hun kerstreces. Dat het juist de nieuwste treinstellen zijn die kuren vertonen is opmerkelijk, en Tjan vraagt zich bij wijze van zijspoor dan ook af of het hoofd inkoop van de NS (of iemand anders bij de ‘bovenleiding’) het bonnetje niet bewaard heeft.

De NS denken het materieeltekort het hoofd te kunnen bieden door de komende maand kortere treinen in te zetten, en dat ziet er dan waarschijnlijk ongeveer zo uit als op de door Tjan vervaardigde artist impression boven aan dit blogje. Trouwe klanten, die in veel gevallen als forens dagelijks met de trein reizen, zien de bui al hangen: overvolle treinen, ellenbogenwerk bij het in- en uitstappen en er vooral niet op rekenen dat je kunt zitten – in de spits sowieso al een zeldzaam fenomeen. Sommigen vrezen zelfs dat de treinen vanaf morgen zo vol zullen zitten dat er noodgedwongen passagiers op het perron zullen moeten achterblijven om de volgende bomvolle boemel af te wachten.

Als het om communicatie gaat is er bij de NS meer dan eens sprake van een wisselstoring, en ook nu weer worden precies de verkeerde worden gekozen. In de banner die Tjan dit weekend van NU.nl plukte, wordt de treinreiziger geattendeerd op de kortere treinen – met alle ellende van dien dus – om de lezer vervolgens op te roepen de trein te pakken: ‘Ga mee!’ Het is bijna net zo ondoordacht als de keuze incidentele klanten in januari 40% korting aan te bieden (het zogenaamde ‘zoutkaartje’), terwijl de vaste klanten naar elke vorm van tegemoetkoming kunnen fluiten. Laten we het er maar op houden dat de slogan De trein is zo gek nog niet destijds niet voor niets is uitgerangeerd…

Update (3 januari): Dat het ook anders kan bewijst een artikel van HP/De Tijd over de Chinese spoorwegen (klik hier). Check daar zeker ook het filmpje over de trein die elk station gewoon voorbij dendert… (met dank aan Johan Koning)
Update 2 (3 januari): Vandaag maakten de NS bekend ook de houders van abonnementen en andere voordeelkaarten tegemoet te zullen komen. Er is sprake van een ‘goedmakertje’ waarover woensdag 5 januari meer duidelijkheid zal worden verstrekt.
Update 3 (5 januari): Vandaag werden zoals was toegezegd ook de ‘Zoutacties’ voor de vaste klanten bekendgemaakt: een gratis winterbrunch, eerste klas reizen buiten de spits of na 19.00 uur met een railrunnerkaartje in de tweede klas. Klik hier voor de voorwaarden (pdf).

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Fotofucks, Varia en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op De logica van de NS

  1. Allereerst de beste wensen voor 2011 dat het maar weer een mooi Leids jaar mag worden met veel mooie columns.
    En met de NS gaat het echt nooit meer goed komen.

  2. Johan Koning zegt:

    Ik denk dat we leidzaam moeten toezien hoe de NS zijn eigen sporen trekt. En zich vooral niets aantrekt van welke kritiek dan ook. Ze boemelen vrolijk verder volgens hun eigen spoorboekje. Het eindpunt? Dat weten ze zelf ook niet.

    Oh ja: ook veul zeeg’n natuurlijk.

  3. FS zegt:

    Dat de Nederlandse Stoorwegen het hele vaderland te slim af denken te zijn door alleen incidentele klanten korting te geven is duidelijk. De overheid heeft het intussen druk met Geert Wilders, hoofddoekjes en de 2 x 7 rijstroken die het natuurgebied bij Amelisweerd moeten gaan vervangen. Ik denk dat we als reizigers onze eigen treinstellen moeten gaan bouwen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s