Tjan volgt het nieuws uit Den Haag doorgaans op de voet, maar loopt op de een of andere manier totaal niet warm voor de aanstaande Tweede Kamer-verkiezingen. Hij heeft het gevoel dat hij niet de enige is bij wie de met rasse schreden naderende gang naar de stembus nauwelijks leeft. De campagnes lijken nog te moeten beginnen en het lijkt zelfs wel of partijen helemaal geen zin hebben in vier jaar pluche. Gezien de huidige economische omstandigheden is dat misschien ook niet verwonderlijk.
Desondanks wordt er in reclame en marketing wel degelijk geknipoogd naar de aanstaande verkiezingen. Door reisorganisatie ID-Riva bijvoorbeeld. Tjan stuitte op een nogal opmerkelijke advertentie, waarin de touroperator zichzelf vergelijkt met een allochtonenpartij die de strijd aanbindt met 'lijsttrekkers' Coby van Dongen van De Jong Intra en Steven van der Heijden van TUI. Allochtoon Pieter Melieste maakt het waar, aldus de reclameuiting in een vakblad voor reisagenten.