Op de NS kun je rekenen!

Het kantoor van de partner van Tjan verhuisde onlangs naar een nieuw gebouw, pal naast station Amsterdam Zuid. Omdat zij de zone die ze tot de verhuizing dagelijks met de Amsterdamse metro had gereisd niet langer nodig had, wilde de partner van Tjan haar NS Jaartrajectkaart laten wijzigen. En ja, dan krijg je behalve met een hoop gedoe ook te maken met de creatieve rekenmeesters van de Nederlandse Spoorwegen.

Je kunt een kaart niet zomaar wijzigen. Als je een wijziging wilt doorvoeren moet je je oude abonnement opzeggen en een compleet nieuw abonnement aanvragen. Los van alle administratieve rompslomp vandien, betekent dat dat je het nieuwe abonnement ruim van tevoren moet betalen en je het restbedrag van je oude kaart pas veel later terugkrijgt. Omdat het om aanzienlijke bedragen gaat, hakt dat er cash-flowsgewijs behoorlijk in.

De creativiteit van de NS blijkt pas als je probeert te begrijpen welk bedrag je voor de oude jaarkaart terugkrijgt. Stel dat je een kaart die 2400 euro heeft gekost na zes maanden opzegt (nogmaals: omdat het doorvoeren van een wijziging simpelweg niet mogelijk is). U en ik denken dan: 12 maanden in een jaar, zes maanden gereisd, dus kun je 1200 euro tegemoet zien. De NS zien dat heel anders. De prijs van een jaartrajectkaart komt overeen met die van 10 maandtrajectkaarten. Je reist in de optiek van de NS dus twee maanden ‘gratis’. Zeg je je kaart na zes maanden op, dan heb je nog vier betaalde maanden over en dus krijg je niet 1200 euro maar 960 euro terug. Zou je je kaart na tien maanden opzeggen, dan krijg je – inderdaad – helemaal geen geld meer terug.

Om aanspraak te kunnen maken op dit restbedrag, moet je de oude kaart binnen een week nadat de nieuwe kaart is ingegaan terugsturen. Let wel: aangetekend, wat nog eens zeven euro kosten met zich meebrengt. Waarom kun je die kaart niet gewoon inleveren bij een NS-loket of servicebalie?

En dan zijn we er nog niet. Een jaartrajectkaart heeft ook een OV-chip. Het saldo van de chipkaart krijg je alleen terug als het hoger is dan vijf euro en onder aftrekking van € 2,50 administratiekosten. Dat saldo kun je niet zomaar opgebruiken, want zoals reeds vermeld moet de oude kaart binnen een week terug zijn bij de NS. Waarom kun je OV-chipsaldi eigenlijk niet gewoon overhevelen van de ene kaart naar de andere? En om die vraag meteen maar te beantwoorden: omdat die hele OV-chipkaart aan alle kanten rammelt en zeker niet is geïntroduceerd om het de reiziger gemakkelijker te maken dan wel van dienst te zijn. En wat dat betreft sluit die kaart dus prima aan bij de werkwijze van de NS.

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Varia en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Op de NS kun je rekenen!

  1. Zo nu en dan ben ik zo blij dat ik beroepshalve alles met de auto moet doen.

  2. F.F.W. Beijerling zegt:

    De rekenmethode die NS in dezen handhaaft komt mij uiterst correct voor. Ze is conform de voorwaarden waarvan men geacht wordt te hebben kennis genomen bij de aankoop van, in dit geval, een jaartrajectkaart.

  3. Tjan zelf zegt:

    @F.F.W. Beijering: Dat iets conform de kleine lettertjes wordt uitgevoerd, wil nog niet zeggen dat het logisch, eerlijk of klantvriendelijk is. Dat een abonnement slechts kan worden gewijzigd door de verbintenis te beëindigen en een nieuwe aan te gaan (waarmee die kleine lettertjes van kracht worden) is evenwel nergens met zoveel woorden te lezen.

  4. Hermien zegt:

    En dat allemaal voor die ene zone! Was het niet goedkoper/praktischer geweest dat verlies dan maar te nemen?

  5. Cherry zegt:

    Je hebt zes maanden gereisd, dus je moet ook zes maanden betalen. Niet zo gek lijkt me. Krijg je een keer 2 maanden gratis, is het weer niet goed. Is het de schuld van de NS dat jij die laatste gratis maanden niet wilt? Je had ook maandkaarten kunnen kopen, dan was je na zes maanden net zo veel kwijt geweest als nu, maar dan had je je kaart niet hoeven omzetten.
    Typisch weer kleinzielig Nederlands kruideniergeneuzel.

  6. C.Lindemans zegt:

    Je koopt een jaarkaart omdat die slechts 10x een maandkaart kost.Had je die 2 gratis maanden soms aan het begin van je contract willen hebben? Het lijkt mij logisch dat je het voordeel pas krijgt aan het einde.
    En wees maar blij dat je überhaupt tussentijds van je jaarcontract af kunt komen. Jij wilt eerst het kortingsvoordeel van (in jouw voorbeeld) 400 euro. Maar halverwege de rit wil je het met korting aangeschafte ‘object’ teruggeven. Het is niet meer dan logisch dat je dan moet afzien van het kortingsvoordeel. Eigenlijk is de NS heel coulant, bij een tijdschrifabonnement zit je er echt voor een jaar aan vast.
    Niet zeuren dus!

  7. Johan zegt:

    @tjan: Zo hé, je hebt ineens meer mensen die reageren dan de redelijk traditionele pool. NS’ers?
    Hoewel ze grosso modo wel gelijk hebben. Waar jij weer gelijk in hebt: dat omzetten moet toch veel gemakkelijker kunnen.
    @Leidse Glibber: ik ben ook blij met mijn autootje.

  8. ton zegt:

    Mij had het, ondanks de mening van een aantal voorreageerders, logisch geleken dat het voordeel over het hele jaar gespreid zou zijn. Het niet gebruiken van de kaart in verband met vakantie en andere vrije dagen valt toch ook niet per definitie in de laatste twee maanden? Ik zou mij wèl kunnen voorstellen dat er iets van administratiekosten in rekening zouden worden gebracht bij voortijdige beëindiging, maar dat deze vervolgens bij “inruil” in het kader van de klantenbinding kwijtgescholden zouden worden. Fijn dat ik niet trein!

  9. Tjan zelf zegt:

    @allen: Dank voor jullie reacties. Ik blijf het hele proces (dus niet alleen de manier waarop de hoogte van het ‘resttarief’ bepaald wordt)weinig klantvriendelijk vinden – zeker als het om klanten gaat die klant blijven maar het abonnement slechts opzeggen omdat op een andere manier wijzigen niet mogelijk is. Ik deel de laatst toegevoegde visie, die van Ton, dan ook volledig en sluit me aan bij zijn suggestie. Maar blijkbaar zijn de meningen hierover verdeeld :-)

  10. Jaco zegt:

    Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar het is natuurlijk onzin dat je twee maanden gratis krijgt bij een jaarabonnement. Je krijgt 2/12=16,7% korting, en er mag heus wel administratie berekend worden (hoewel die ook al is inbegrepen in een abonnement), maar €240 mislopen omdat je niet simpel een abonnement kan overzetten is bizar. De vergelijking met een tijdschriftenabonnement gaat nogal mank, aangezien dat geen nutsvoorziening is. Als mensen niet afhankelijk zouden zijn van het openbaar vervoer en er een goed en gelijkwaardig alternatief zou zijn, dan moest de NS een stuk klantvriendelijker zijn op dit gebied. Bij internetproviders wordt er nu ook steeds meer gestunt met abonnementen die je ‘meteen’ kunt opzeggen. Daar kan het wel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s