Wat vooraf ging: twee kapotte Canon-camera’s in drie weken. Eerst de zes weken oude Canon SX10IS, die Tjan begin juni via het Leidse filiaal van Foto Klein ter reparatie aanbood, en een paar weken later zijn good old S2IS. In beide gevallen hetzelfde euvel: een witte haarlijn, dwars door de foto’s heen. Zie verder Canon #1, Canon #2, Canon #3 en het schijnbare slot Canon #4 voor hoe het verder ging. Vandaag deel 5, want helaas heeft Tjan het dossier zojuist toch weer heropend…
Voor de vier jaar oude S2IS heeft Tjan via Canon-medewerker J. een nagenoeg nieuwe gekregen, en de SX10IS is door een namens Canon opererend reparatiecentrum gerepareerd. Ondanks de status waarin Tjan deze laatste camera dinsdag terugkreeg (stoffig, vette vingers, kaartje weg, geen reparatierapport), zag het er op het eerste gezicht goed uit. Dit weekend had Tjan pas echt de tijd om het toestel eens stevig te testen.
Tjan kon een vloek niet onderdrukken toen hij zondag ontdekte dat het stof niet alleen aan de buitenkant van de camera had gezeten, maar ook in de lens zit (of is het geen haartje maar een krasje?). En dus heeft hij J., zijn contactpersoon bij Canon, zojuist maar weer een mailtje gestuurd: Tjan wil de camera omruilen voor een nieuwe en is onder geen beding van plan de SX10 opnieuw zes weken kwijt te zijn en om hem nogmaals naar dat blijkbaar nogal stoffige reparatiecentrum te sturen. Hij heeft J. voorgesteld vrijdag zelf naar het hoofdkantoor van Canon in Hoofddorp te komen om daar de zaak ter plekke te regelen.
Met de S2IS maakte Tjan een foto van de lens van de SX10, waarop het haartje (zij het dankzij twee lagen glas dubbel) overduidelijk te zien is. Overigens toont deze foto ook aan dat de vervangende S2IS een dode pixel heeft (het blauwe puntje links boven het vermaledijde haartje), maar goed, dat is nu even van minder belang…
En dus… wordt dit verhaal helaas toch weer vervolgd (klik hier voor deel 6)