Canon #4 (slot)

Wat vooraf ging: twee kapotte Canon-camera’s in drie weken. Eerst de zes weken oude Canon SX10IS, die Tjan begin juni via het Leidse filiaal van Foto Klein ter reparatie aanbood, en een paar weken later zijn good old S2IS. In beide gevallen hetzelfde euvel: een witte haarlijn, dwars door de foto’s heen. Zie verder Canon #1, Canon #2 en Canon #3 voor hoe het verder ging. Vandaag deel 4, dat zo maar eens het laatste deel van deze soap kan blijken te zijn.

De SX10IS was dus gerepareerd, en tot dusver lijkt die reparatie naar behoren te zijn uitgevoerd. Wel had Tjan het een en ander aan te merken op de snelheid (of het gebrek daaraan) van Foto Klein en de zorgvuldigheid van het door Canon ingehuurde reparatiecentrum. Dat laatste meldde hij dinsdagavond ook aan J., de medewerker van Canon Nederland met wie Tjan de laatste weken regelmatig mailde.

Woensdag mailde J. terug. Hij bood zijn verontschuldigingen aan voor de manier waarop de gerepareerde camera was teruggestuurd (stoffig, met vette vingers, zonder reparatierapport en zonder geheugenkaartje) en gaf aan dat hij dat bij het reparatiecentrum zou aankaarten. Bovendien liet hij weten dat hij voor de vier jaar oude S2IS, die Tjan hem vrijdag had toegestuurd, een vervangend exemplaar had verzonden. Toen Tjan woensdag thuiskwam, bleek TNT al aan de deur geweest te zijn: er lag een afhaalbericht voor een aangetekende zending van Canon Nederland op de mat.

Donderdagochtend haalde Tjan het pakje op op het postkantoor en op zijn werk pakte hij het uit. Het doosje bevatte inderdaad een zo goed als nieuwe S2IS! De batterijen die erin zaten lekten, dus de camera was al behoorlijk lang niet meer gebruikt. Tjan verving de vier penlights door de nieuwe batterijen die naast wat snoertjes in het doosje waren meeverpakt. In de camera zat een fabrieksgeheugenkaartje van 16mb (precies een zelfde kaartje als het kaartje dat tijdens de reparatie van de SX10IS spoorloos was verdwenen), waarop drie foto’s van een stoel stonden. Vermoedelijk waren dat de enige foto’s die ooit met dit toestel zijn gemaakt.

Tjan stuurde Canon-medewerker J. een laatste mailtje – en net als zijn klachtenmailtje aan Canon, zond hij het ook CC aan de directeur van Canon Nederland. Tot besluit van dit zomerse feuilleton volgen hier de belangrijkste passages uit dat mailtje:


Heel veel dank! Allereerst voor de nagenoeg nieuwe S2IS die ik zojuist heb opgehaald op het postkantoor. […]  Maar vooral veel dank voor de wijze waarop je mijn klacht hebt opgepakt. Hiermee heb je wat mij betreft aangetoond dat Canon niet het logge bedrijf is dat het even leek te zijn, maar dat er betrokken mensen werken die service hoog in het vaandel hebben staan. En het klinkt stom, maar die wetenschap speelt in de ‘productbeleving’ wel degelijk mee. Ik hoop dan ook dat ik met mijn gerepareerde SX10IS vanaf nu dus met net zoveel plezier kan fotograferen, als ik de afgelopen vier jaar met de S2IS heb gedaan. Eind goed, al goed, naar ik hoop. En zo niet, dan weet ik je te vinden ;-)


Update 19 juli: Het mocht helaas niet zo zijn, en Tjan heropende zojuist het dossier. Klik dus hier voor deel 5…

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Varia en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Canon #4 (slot)

  1. Willeke zegt:

    Keurig opgelost door Canon!
    Ik heb vorig jaar de eos 450D gekocht, dus was wel geinteresseerd in de oplossing van jouw probleem.
    groetjes,

  2. Johan zegt:

    Inderdaad keurig opgelost én ook netjes dat jij de complimenten ook op je site zet. Ook op mijn weblog heb ik vaak genoeg te zeuren over het gebrek aan service van bedrijven, maar als het dan ook eens goed gaat, meld ik dat eveneens keurig.
    Hoop snel weer van je fotografie te genieten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s