Sidonia in de stress

Ristorante La Fontana, Zuidhorn | donderdag 21 mei 2009
Met de pizza’s was uiteindelijk niets mis, afgezien dan van het feit dat er tussen het moment van bestellen en het moment waarop deze bestelling bij het tafeltje van Tjan en disgenoten werd geserveerd niet minder dan 88 lange minuten verstreken. Het was op Hemelvaartsdag druk in de kleine pizzeria in het schilderachtige Groninger Zuidhorn – dat zag Tjan ook wel. Maar om dan als eigenaresse (tenminste, dat vermoedt Tjan) na 56 minuten met een lullig bordje olijven, een gezicht als een oorwurm en de mededeling dat ze een afhaalbestelling voorrang had verleend je opwachting te maken aan het tafeltje van je hongerige gasten, dat gaat wel ver. Sidonia (niet haar echte naam, tenminste, dat hoopt Tjan) trok het niet, en dat is een slechte zaak als je in de horeca je brood moet verdienen.

En waar deze recensie had kunnen en moeten gaan over de pizza’s (waarmee, nogmaals, niets mis was), gaat het in deze blog dus over gastvrijheid, want zodra je je als gast niet welkom voelt, gaat er iets helemaal mis. ‘Ze gaan nu met jullie pizza’s aan de slag,’ was de mededeling – die behalve uiterst zakelijk ook nog eens onjuist bleek, want het zou nog meer dan een half uur duren voor ze opnieuw verscheen en met twee borden in haar hand niet verder kwam dan het noemen van de nummers van de bestelde pizza’s. Dan ben je als gastvrouw blijkbaar alleen maar met jezelf bezig en niet met je klanten. Want wist Tjan veel onder welk nummer zijn ‘pizza dynamite’ op de kaart stond? En o, dat is waar ook: er was wél wat mis met die pizza, want afgezien van twee lokale dotjes sambal was-ie in tegenstelling tot wat op de kaart beloofd was, niet pittig. Deze recensie is dat wel, dat realiseert Tjan zich terdege. Maar daar heeft La Fontana, en dan vooral Signora La Fontana in eigen persoon, het helemaal zelf naar gemaakt.
Rapportcijfer: 5

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Eten en drinken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Sidonia in de stress

  1. tagrijn zegt:

    Waarom zijn jullie eigenlijk bljven zitten?

  2. Johan zegt:

    @tagrijn: hoogstwaarschijnlijk omdat er in Zuidhorn niet zo gek veel etablissementen zijn.
    Maar dit is volgens mij niet stereotype voor de Groningse gastvrijheid. Of spreek ik nu weer bevooroordeeld?

  3. Tjan zelf zegt:

    @Johan: Daarin heb je helemaal gelijk, want over het algemeen valt de Groninger gastvrijheid en klantvriendelijkheid (zowel in winkels als in horeca) me juist op. Des te teleurstellender was deze ervaring, die deed denken aan taferelen in de hoofdstedelijke horeca.
    @Tagrijn: We hadden om halfacht gereserveerd, dus toen we in de gaten begonnen te krijgen dat er weinig ‘hemelvaart’ in zat en het weleens een heel lange avond zou kunnen gaan worden, was het eigenlijk al te laat om nog te verkassen – nog los van het feit dat horeca in Zuidhorn dungezaaid is.

  4. Off topic, het wordt volgens mij nog veeeeeel leuker met de Stadsgehoorzaal.
    Off topic 2 wilde zelfs nog even om 4 uur naar buiten maar durfde niet hahaahah

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s