Normaal gesproken bemoeit Tjan zich via zijn column alleen met gekrakeel in Leiden (om 12.00 uur vanmiddag weer, in een kakelverse Steeksleutels), maar vandaag is Almere een keer aan de beurt. Deze jonge stad in Flevoland heeft een fonkelnieuw logo, en de eerste keer dat Tjan het zag (op tv, op die dekselse rode ballonnetjes langs de route tijdens de intocht van Sint Nicolaas) was hij direct zeer enthousiast. De gemiddelde inwoner van Almere blijkt evenwel stukken minder te spreken over het nieuwe beeldmerk, dat u in zijn oorspronkelijke vorm linksboven ziet. Reden: het is lastig te ontcijferen.
Nu hoeft een logo niet leesbaar te zijn, denk maar aan het logo van de Nederlandse Spoorwegen, waar het je wel heel veel moeite zal kosten om er de letters N en S in te herkennen. Er zijn zelfs wereldberoemde logo’s waarin de bedrijfsnaam helemaal niet terugkomt (Apple, Mercedes en Nike, om er maar drie te noemen). Wie goed kijkt, zal de letters van Almere echter stuk voor stuk in het nieuwe beeldmerk van de provinciehoofdstad herkennen – zeker wanneer er een extra kleurtje wordt toegevoegd, zoals Tjan in het tweede en het (nog duidelijkere) derde plaatje heeft gedaan.
Het abstracte logo deed Tjan een beetje denken aan zogenaamde QR-code, een alternatief soort streepjescode die duizenden tekens aan informatie kan bevatten, veel meer dan een reguliere barcode. In het plaatje links zal een QR-scanner bijvoorbeeld de tekst www.tjan.nl herkennen. De verwachting is dat dergelijke QR-codes, die al enige tijd geleden werden ontwikkeld, ook in ons land de komende tijd aan een ontstuitbare opmars zullen beginnen. Er zijn al gsm’s die deze ‘Quick Response’-codes met behulp van de ingebouwde camera kunnen ontcijferen.
Veel ouder is het allereerste nummer van het tijdschrift van kunstbeweging De Stijl. Tjan zou zich de cover van dit magazine uit 1917 niet voor de geest kunnen halen, als noeste stratenmakers het in Leiden niet met zwarte en witte klinkers in het wegdek van het Kort Galgenwater hadden aangebracht. Ze deden dit bij wijze van eerbetoon aan ontwerper en Stijl-icoon Theo van Doesburg, die op deze plek in Leiden woonde, werkte én De Stijl oprichtte (klik hier voor een Leids blogje met een foto van het bewuste stuk wegdek aan het Kort Galgenwater).
Nee, in Almere moeten ze niet zeuren. Hoewel… Met het ontwerpen van het logo is, zo beweren boze tongen, een kleine dertigduizend euro gemoeid. En ja, dat vindt ook Tjan toch wel een boel geld voor een rechthoekje dat uit 90 vierkantjes bestaat, hoe groot de verbetering dan ook mag zijn ten opzichte van het oude logo, dat u hieronder ziet, en waarin u afgezien van de A helemaal geen letters zult herkennen…
Inderdaad een moeilijk, maar wel mooi logo. Over onbegrijpelijke plaatjes gesproken: wat dacht je van het logo van Fortis? Gedoemd te mislukken, toch?
QR Codes zijn nog steeds niet echt doorgebroken hier. Jammer!
Leuk Nederlands initiatief:
http://www.qurify.com
Wie weet komen hier nog meer logo’s van!