De surprises van YouTube

Dit is een plaatje, geen clipje :-)Woord vooraf: Fijn hoor… Verraste YouTube in de nacht van 3 op 4 december vriend en vijand eerst met een wanstaltig zoekbalkje (zie plaatje hiernaast), waarover Tjan een blogje schreef dat in de nacht van 4 op 5 december werd gepubliceerd… Ruimde in diezelfde nacht dat vermaledijde balkje weer het veld – het duikt nu nog slechts op als je met je muis boven in een embedded clipje gaat staan. Het onderstaande blogje kan dus min of meer als ongeschreven worden beschouwd. Misschien komt het nog eens van pas, als het balkje onverhoopt weer de kop mocht opsteken…

Sinterklaas is het feest van surprises, dus je weet dat je iets kunt verwachten. Toch keek Tjan gisteren vreemd op toen hij in het kader van ‘o kom er eens kijken’ zijn eigen site bezocht. Wat was dat opeens voor een dominante zoekbalk, in de linkerkolom van zijn verder grafisch toch zo verantwoorde weblog? Foei, wat lelijk… Hè, bah… Kan dat niet weg?

Het heeft een tijdje geduurd, maar de gevolgen van de overname van de filmpjes-site YouTube door Google beginnen nu dan toch merkbaar te worden. Het ooit zo leuke, frisse, onafhankelijke zoekmachientje, beweegt zich inmiddels op talloze terreinen op het wereldwijde web: van plattegronden (Google Maps) tot online bruikbare Office-applicaties (Google Docs), en van een traffic-analysetool (Google Analytics) tot een mailserver (Gmail). En dan heeft Tjan het nog eens over de onaantastbare positie die Google met AdWords wereldwijd heeft ingenomen als het om online advertising gaat. Google is een uitermate dominante, soms zelfs agressief opererende multinational geworden, dat zich inmiddels zelf schuldig maakt aan praktijken die het Microsoft altijd verweten heeft, en dat ook te maken krijgt met de gevolgen van de kredietcrisis.

Nu is het dus nog een foeilelijk zoekbalkje (of search-balkje, Tjan is er nog niet helemaal uit op basis waarvan YouTube de taal kiest. Op zijn Tjan’s Tube archiefpagina, waarop alle clipjes die ooit in de linkerkolom te zien waren zijn verzameld, komen ‘Zoeken’ en ‘Search’ naast elkaar voor), maar je kunt er vergif op innemen dat er in dat balkje, of in een layer over het filmpje heen, op termijn GoogleAds gaan verschijnen. Tja, niet alle surprises zijn even leuk. Daarom eerst een toepasselijk clipje, en daarna… de manier om van die lelijke zoekbalk af te komen…


Want ja, dat kan. Kijk zelf maar:



Hoe je dit doet? Het is eigenlijk heel eenvoudig, zo ontdekte Tjan. De zoekbalk hangt samen met het tonen van soortgelijke filmpjes in een bladermenu, dat bij embedded clipjes standaard wordt getoond. Als je dit uitzet, ben je ook meteen van die lelijke zoekbalk af. Je kunt dit handmatig doen, door in de code temidden van alle parameters &rel=0 toe te voegen. Maar je kunt ook gewoon op de site van YouTube naast het veldje waaruit je de embed/insluit-code kopieert op de button met het radartje klikken. Het is dan slechts een kwestie van de eerste optie (over gerelateerde video’s) uitvinken…

Over Tjan

Neerlandicus, columnist, redacteur, copy- en ghostwriter. Blogt op onregelmatige basis over alles en niets, ongeremd en soms ook ongerijmd.
Dit bericht werd geplaatst in Tjan's Tube en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De surprises van YouTube

  1. Gadisa zegt:

    aha da’s fijn om te weten … want ook ik stoor me aan dat zoekbalkje … met of zonder mouse-over … bah … echt google weer, die denkt dat je wil blijven zoeken, ook als je het al gevonden hebt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s